Problemen met het gehoor ontstaan niet van de ene op de andere dag. Het komt heel vaak voor dat mensen het zelf niet eens doorhebben, maar dat ze er door hun omgeving op gewezen worden. Misschien merk je bijvoorbeeld dat je tijdens vergaderingen niet meer zo goed kunt volgen wat er besproken wordt. Dit is natuurlijk erg vervelend en nare gevolgen hebben. Gelukkig zijn er genoeg oplossingen, zodat jij gewoon zo effectief mogelijk je werk kunt doen. Wat deze oplossingen zijn? Dat vertellen we je in deze blog. Lees snel verder. 

Gehoorapparaat? 

Om te beginnen is het ontzettend belangrijk dat je zo snel mogelijk een afspraak maakt bij de audicien. De audicien zal op basis van de resultaten een passend advies geven. Als inderdaad blijkt dat je een hoortoestel nodig hebt, zal er gekeken worden naar welk toestel het beste bij je past. Werk je bijvoorbeeld op een plek met een drukke omgeving dan heb je waarschijnlijk een ander type toestel nodig dan wanneer je alleen op kantoor zit. Er zijn tegenwoordig zoveel soorten hoortoestellen dat het erg moeilijk kiezen is. Wat wij in ieder geval kunnen aanraden is om een gehoorapparaat met batterijen te kiezen. Zorg vervolgens dat je altijd een paar Rayovac 312 batterijen op voorraad hebt. Op deze manier weet je namelijk 100% zeker dat je nooit met een leeg gehoorapparaat te maken hebt. 

Beheers lastige situaties 

Communicatie met klanten en collega’s is natuurlijk essentieel. Van telefoongesprekken tot vergaderingen, van presentaties tot conversaties. Het komt dikwijls voor dat mensen met een ernstig gehoorverlies een manier bedenken om hun hoorproblemen te compenseren. Dat kunnen tactieken zijn. Denk bijvoorbeeld aan het vermijden van groepsdiscussies ten behoeve van één-op-één gesprekken. Je kunt natuurlijk ook als eerste op een vergadering komen om de beste luisterpositie te bemachtigen. 

Maak het bespreekbaar 

Daarnaast is het ook ontzettend belangrijk dat je je collega’s en leidinggevenden over je gehoorverlies vertelt. Dit zal hen helpen begrijpen waarom je soms moeilijk verstaat. Dit voorkomt uiteindelijk ook een hoop misverstanden. Daarnaast kan je ook gewoon vragen om herhaling wanneer je informatie hebt gemist. Vooral nadat je dit bespreekbaar hebt gemaakt, is het in de meeste gevallen vanzelfsprekend dat je collega’s hier rekening mee houden. Doen ze dit niet? Dan is het sowieso een goed idee om een andere baan te vinden. 

Vermijd stress 

Tot slot is het ook belangrijk dat je zoveel mogelijk stress en vermoeidheid vermindert. Dit heeft namelijk een negatief effect op je hoor-prestaties. Probeer daarom zoveel mogelijk stress te vermijden en focus je op rustige momenten.