Duurzaamheid en design zijn twee belangrijke aspecten in de wereld van adverteren. Het is belangrijk om te zorgen dat je marketingboodschap overkomt, maar het liefst wel met een zo klein mogelijke uitstoot. Een manier om aan beide te voldoen is door duurzaam bannermateriaal te gebruiken. In deze blog leggen we daar meer over uit.

Bannermateriaal, maar dan duurzaam

Bannermateriaal wordt vaak gebruikt voor reclame-uitingen en evenementen. Het is dan ook een groot en belangrijk onderdeel van een totale marketingstrategie. Toch is bannermateriaal lang niet altijd duurzaam. Sterker nog, de meeste materialen zijn van PVC houdende materialen, waardoor dit een grote impact heeft op het milieu. Gelukkig is het in deze tijd mogelijk om duurzaam bannermateriaal te verkrijgen. Vaak gaat dit om materiaal dat duurzaam is geproduceerd of juist omdat het hergebruikt kan worden. Bijvoorbeeld, bannermateriaal gemaakt van gerecycled polyester is een populaire keuze omdat het sterk en duurzaam is. Qua kwaliteit is het dus nooit meer minder dan een vervuilende variant!

Design en duurzaamheid

Is dan het materiaal het enige dat belangrijk is? Zeker niet. Je materiaal kan hartstikke duurzaam zijn, maar als het design niet klopt zal het resultaat van de campagne ook tegenvallen. Design is dus erg belangrijk voor bannermateriaal omdat het de aandacht moet trekken van mensen die er langs komen. Daarnaast moet je ook zorgen dat de marketingboodschap overkomt op de doelgroep. Door duurzaamheid en design te combineren, zorg je dat de banner zowel esthetisch als ecologisch verantwoord is. Hierdoor kan een onderneming of organisatie een positieve boodschap uitstralen naar het publiek over hun verantwoordelijkheid en betrokkenheid bij duurzaamheid.

Benoem dat je een duurzame banner gebruikt

Lang niet iedereen herkent het materiaal van een banner. Zelfs bij nieuwe materialen die duurzaam zijn is het lang niet altijd duidelijk of dit een duurzame of vervuilende banner is. Om je marketingboodschap extra kracht te geven is het altijd verstandig om te benoemen dat de betreffende banner is gemaakt van volledig duurzame materialen. Hiermee geef je jouw marketingboodschap nog meer kracht mee. Want in tijden waarin duurzaamheid hoog in het vaandel staat, scoor je extra punten als je jouw boodschap op een duurzame manier kunt overbrengen naar de doelgroep.