Voor veel bedrijven blijft het een lastige vraag: neem ik een starter of juist een vijftigplusser aan? Het liefst heb je een mix, want dan leren jongeren veel bij en heb je vaak automatisch een gemengde, gezonde bedrijfscultuur. Maar wat zijn dan precies de voor- en nadelen van ouder personeel?

De nadelen van vijftigplussers aannemen

Ondernemers zijn vaak kritisch op hun personeel, dus laten we beginnen met de nadelen. Allereerst wordt de kans op lichamelijke klachten iets groter naarmate we ouder worden. Dit hoeft niet ernstig te zijn, maar bijvoorbeeld een bril en gehoorapparaten zijn vrij gebruikelijk. Dat betekent dat jij als werkgever hier rekening mee moet houden. Geef je werknemers bijvoorbeeld een klein bakje waarin ze de batterijen voor gehoorapparaat kunnen bewaren. Of zelfs een bakje waar ze een extra gehoorapparaat in kunnen leggen. Je wilt immers niet halverwege een telefoongesprek met de klant zonder werkend gehoorapparaat zitten!

Ook brildragers hebben wat extra service nodig. Moet je bij jouw kantoor een pincode intoetsen om naar binnen te komen? Zorg er dan voor dat er een afdakje boven dit apparaat zit. Want na een flinke regenbui zien brildragers niets meer. Eerst moeten ze hun bril droog kunnen maken. Pas daarna zien ze weer scherp en kunnen dus hun pincode intoetsen. Maar in de stromende regen kan niemand een bril droogvegen. Een afdakje is dus de oplossing! Of de pincode verplaatsen naar een ruimte binnen. Bij een groot kantoorpand kun je die pincode bijvoorbeeld bij jouw deur naar het trappenhuis plaatsen.

Een veel bekender nadeel van vijftigplussers aannemen: ze zijn duur. Door hun specialisatie en werkervaring zijn ze veel geld waard, en inmiddels weten ze dat ook. Bovendien hebben deze mensen vaak al tientallen onderhandelingsgesprekken gevoerd tijdens hun carrière, dus stuur je ze niet met een kluitje het riet in.

De voordelen van ouder personeel

Juist die specialisatie en de werkervaring van ouder personeel is hun grootste voordeel. Ja, ze zijn duurder, maar ze kunnen heel snel worden ingewerkt. Bovendien kennen ze veel computersystemen al en hebben ze ondertussen ook elke manier van vergadering wel eens meegemaakt. Ze kunnen daardoor snel hun draai binnen jouw team vinden. Dat bespaart jou en je andere werknemers een hoop tijd en dus geld. 

Bovendien zijn oudere werknemers een stuk loyaler dan jongeren. Ze hoeven niet meer zo nodig “iets nieuws” te proberen, maar blijven liever op een gezellige plek zitten. Voor een hoger loon kiezen ze ook niet zo snel meer, zo vlak voor hun pensioen. Bovendien bestaat deze generatie uit harde werkers. Jongeren zijn dat vaak ook, maar die hebben er nog sportverenigingen en een uitgebreid sociaal leven naast. Ouderen richten hun leven juist rustiger in, waardoor ze frisser naar werk komen en dus beter presteren.

Tot slot hebben vijftigplussers nog een groot voordeel ten opzichte van jongeren of zelfs starters: levenservaring. Jongeren komen net van school en zijn nog niet zo gewend aan vergaderingen, verantwoordelijkheden, contact met klanten en ga zo maar door. Op school is het immers vooral luisteren en leren, geen initiatief nemen of grote projecten leiden. Jongeren zijn daardoor minder stressbestendig, kunnen zich niet zo goed uiten en hebben moeite met bijvoorbeeld grote projecten of veel taken tegelijk. Ouderen hadden die problemen vroeger ook, maar hebben inmiddels bakken ervaring opgedaan. Ze zijn daardoor juist stressbestendig, sociaal en verantwoordelijk.