We willen zoveel mogelijk uit het leven halen. Dat geldt ook voor ondernemen. Veel ondernemers laten echter veel steekjes vallen. Als ondernemer is het verstandig om op de hoogte te zijn van de nieuwste trends en ontwikkelingen. Het laatste wat je wilt is achter blijven op de markt. Daarom lees je in de blog hoe jij slim zaken doet.

Je geldzaken op orde

Het is uiterst belangrijk om als ondernemer je inkomsten en uitgaven overzichtelijk te hebben. Door gebruik te maken van een digitaal huishoudboekje in dat een fluitje van een cent. Tegenwoordig heeft een huishoudboekje een directe PSD2 koppeling met je bank. Hierdoor ontvangt het alle transacties van diverse rekeningen. Een huishoudboekje categoriseert automatisch de transacties. Zo krijg je een duidelijk beeld waar jij je geld aan uitgeeft en hoeveel geld je nog kan besteden. Hierbij wordt er rekening gehouden met met de vaste lasten die je maandelijks moet betalen. 

Werk met een agenda

Het lijkt logisch maar toch doen een hoop ondernemers dit niet. Het actief gebruiken van een agenda. We raden aan om een (digitaal) agenda bij te houden en jezelf hier ook echt aan te houden. Plan je dagen van tevoren goed in en hou rekening met voorbereidingstijd voor bijvoorbeeld meetings. Verder is het belangrijk om genoeg ruimte vrij te houden voor belangrijke zaken die niet urgent zijn. 

Notities

Voor een mens is het onmogelijk om alles te onthouden. Daarom is het voor ondernemers zeer belangrijk om gebruik te maken van een notitieboek. Schrijf hier alles in op wat je nog te doen hebt. Je hersenen moet je gebruiken als werkgeheugen en niet als harde schijf.

E-mails

Het is niet efficiënt om de gehele dag af en toe je mail te checken. Dit leidt je af van andere taken en zo kan je ook niet 100% focussen op je mail. Daarom is het aan te raden om 3x per dag een half uur je mails te checken en te beantwoorden. Doe dit bijvoorbeeld een half uur in de ochtend, een half uur in de middag en een half uur aan het einde van de dag. 

Werk met structuur

Werk altijd met een bepaalde structuur. Begin eerst met je agenda. Wanneer hier niks in staat, werk dan je takenlijst af. Staan er taken in je takenlijst wat je binnen 5 minuten af kunt maken, doe dit dan ook gelijk. De laatste stap is je mail. 

We hopen dat je met deze tips een stuks effectiever te werk gaat. Veel succes.