Hyperautomation wordt steeds populairder. Het zorgt ervoor dat bedrijven immens groeien. Doet jouw bedrijf al aan hyperautomation? In deze blog leggen we precies uit wat het is en wat je ermee kan. 

Wat is hyperautomation?

Hyperautomation is een bedrijfs gestuurde, gedisciplineerde aanpak die organisaties gebruiken om snel zoveel mogelijk zakelijke en IT-processen te identificeren, door te lichten en te automatiseren. Hyperautomation omvat het georkestreerde gebruik van meerdere technologieën, tools of platforms, waaronder:

  • Kunstmatige intelligentie (KI)
  • Machine learning
  • Event-driven software-architectuur
  • Robotic process automation (RPA)
  • Business process management (BPM) en intelligente business process management suites (iBPMS)
  • Integratieplatform als een service (iPaaS)
  • Low-code/no-code tools
  • Andere soorten besluitvormings-, proces- en taak automatiseringstools

Kunstmatige intelligentie

Kunstmatige intelligentie is de simulatie van menselijke intelligentie processen door machines, met name computersystemen. Specifieke toepassingen van KI zijn onder meer expertsystemen, natuurlijke taalverwerking, spraakherkenning en machine vision.

Hoe werkt KI (Kunstmatige Intelligentie)?

Naarmate de hype rond KI  is versneld, hebben leveranciers geprobeerd te promoten hoe hun producten en diensten KI gebruiken. Vaak is wat ze KI noemen gewoon een onderdeel van KI, zoals machine learning. KI vereist een basis van gespecialiseerde hardware en software voor het schrijven en trainen van machine learning-algoritmen. Geen enkele programmeertaal is synoniem met KI, maar een paar, waaronder Python, R en Java, zijn erg populair.

Over het algemeen werken KI-systemen door grote hoeveelheden gelabelde trainingsgegevens op te nemen, de gegevens te analyseren op correlaties en patronen en deze patronen te gebruiken om voorspellingen te doen over toekomstige toestanden. Op deze manier kan een chatbot die voorbeelden van tekst chats krijgt, leren om levensechte uitwisselingen met mensen tot stand te brengen, of een hulpmiddel voor beeldherkenning kan objecten in afbeeldingen leren identificeren en beschrijven door miljoenen voorbeelden te bekijken.

KI-programmering richt zich op drie cognitieve vaardigheden: leren, redeneren en zelfcorrectie. Dit aspect van KI-programmering is gericht op het verkrijgen van gegevens en het maken van regels voor het omzetten van gegevens in bruikbare informatie. De regels, die algoritmen worden genoemd, voorzien computerapparatuur van stapsgewijze instructies voor het voltooien van een specifieke taak.

Machine learning

Machine learning is ongelooflijk complex en hoe het werkt, hangt af van de taak en het algoritme dat wordt gebruikt om het te volbrengen. In de kern is een machine learning-model echter een computer die naar gegevens kijkt en patronen identificeert en die inzichten vervolgens gebruikt om de toegewezen taak beter uit te voeren. Elke taak die afhankelijk is van een reeks gegevenspunten of regels kan worden geautomatiseerd met behulp van machine learning, zelfs de meer complexe taken zoals het beantwoorden van klanten service oproepen en het beoordelen van cv’s.

Afhankelijk van de situatie functioneren machine learning-algoritmen met meer of minder menselijke tussenkomst/versterking. De vier belangrijkste modellen voor machinaal leren zijn begeleid leren, niet-gesuperviseerd leren, semi-gesuperviseerd leren en versterkend leren.

Bij begeleid leren wordt de computer voorzien van een gelabelde set gegevens waarmee hij kan leren hoe een menselijke taak moet worden uitgevoerd. Dit is het minst complexe model, omdat het probeert het menselijk leren na te bootsen.

Hyperautomation zorgt er dus voor dat processen in de bedrijfsvoeringen worden geautomatiseerd zodat het bedrijf efficiënter en effectiever te werk gaat.