Ondernemers willen uiteraard meer rendement uit het bedrijf halen. Toch zijn er maar weinig ondernemers die zich ook daadwerkelijk bezighouden met het verbeteren van het rendement. Zij zijn voornamelijk bezig met het uitvoerende deel van hun onderneming en het leveren van producten of diensten. Toch is het wel ontzettend belangrijk om aandacht te schenken aan de financiële kant van de onderneming. Daarom geven we in deze blog een aantal tips die ervoor zorgen dat jij meer rendement haalt uit jouw onderneming! 

1. Blijf investeren 

Een onderneming kan niet harder groeien dan dat jij je ontwikkelt. Blijf daarom investeren in jezelf om nieuwe inzichten te krijgen, meer kennis op te doen en beter te worden. Plan bijvoorbeeld genoeg tijd in om webinars te volgen, een opleiding te gaan doen en om te praten met mensen uit je vakgebied. Maar wat ook ontzettend belangrijk is, investeer ook in je onderneming. Analyseer goed waar er verbeterpunten liggen en doe onderzoek naar mogelijkheden om efficiënter te werken. Denk bijvoorbeeld aan een systeemintegratie. Dit is een verzamelnaam voor technologie waarbij systemen aan elkaar gekoppeld worden. Door het integreren van deze systemen houd je meer tijd over om efficiënter te werken. 

2. Blijf continu in gesprek met klanten 

Of je nu wekelijks een afspraak maakt met je klant of één keer per maand belt; zorg dat je altijd in gesprek blijft met je klanten! Zij geven je namelijk bestaansrecht. Vraag regelmatig wat ze goed vinden gaan aan de samenwerking en wat ze minder goed vinden. Wat valt ze op en waar worden ze blij van? Zijn er processen die optimaler kunnen? Ga het gesprek met de klant aan en sta open voor kritiek. Alleen een goede samenwerking zorgt namelijk voor een verdere groei van de onderneming. 

3. Maak keuzes 

De meeste ondernemers richten zich op het maken van omzet en kijken minder op de invloed daarvan op het rendement. Meer omzet leidt tot meer werk, maar niet automatisch tot meer winst. Natuurlijk kan de omzet je vaste kosten dekken en moet je misschien wel continu groeien om concurrenten voor te blijven, maar durf ook duidelijke keuzes te maken welke opdrachten je wel of niet moet aannemen in het kader van jouw rendement. Misschien moet je wel plaats maken voor nieuwe klanten door afscheid te nemen van klanten die je eigenlijk teveel tijd kosten ten opzichte van het rendement dat ze opleveren.