Als ondernemer weet je dat marketing onmisbaar is om onder de aandacht te komen en blijven bij jouw doelgroep. Maar waar moet je beginnen? Wat werkt wel en wat werkt niet? Het allerbelangrijkste aspect binnen marketing is dat je goed moet weten wie jouw doelgroep is. Wat beweegt hen? Met welke problemen lopen zij rond? Hoe gaan ze op zoek naar een oplossing? Het zijn belangrijke vragen die je jezelf moet stellen voordat je begint met marketing. In dit artikel leggen we je graag uit waar je moet beginnen met marketing.

Ken je doelgroep

Zoals we in de inleiding al hebben aangekaart is het enorm belangrijk dat je jouw doelgroep kent. Zijn dat jongeren, ouderen, moeders, mannen, vrouwen? Om een goed beeld te krijgen van jouw doelgroep kun je een buyer persona maken. Probeer deze zo uitgebreid mogelijk uit te werken. Je kunt hierbij denken aan geslacht, leeftijd, hobby’s, opleiding, werk etc. Op die manier kun je jezelf verplaatsen in jouw ideale klanten en hoe je hen op de beste manier kunt bereiken.

Online of offline

Als je jouw doelgroep goed in kaart hebt gebracht ga je nadenken over online en offline manieren om die doelgroep te bereiken. Is jouw buyer persona een ouder iemand? Dan zul je deze doelgroep waarschijnlijk offline moeten benaderen. Een goede manier om offline jouw doelgroep te bereiken is door het maken en verspreiden van een brochure. Ga je een brochure maken? Dan moet hier wel een bepaalde strategie achter zitten. Wat wil je vertellen in de brochure? Hoe ga je de brochure vormgeven? Het fijne aan een brochure is dat je deze ook online kunt verspreiden. Laat mensen jouw brochure online downloaden door hun e-mailadres te vragen. Zo kun je met één middel zowel online als offline jouw doelgroep bereiken!

Beelden zeggen meer dan 1000 woorden

Wat je ook als middel gaat inzetten, weet dat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. Mensen lezen geen teksten, maar scannen teksten. Daarom is het verstandig om een goede combinatie te vinden van beeld en tekst. Wil je perse tekst vermelden? Zorg er dan voor dat het overzichtelijk is. Werk bijvoorbeeld met tussenkopjes en bulletpoints. Zorg ook voor goede en opvallende call to action buttons. Je wilt immers dat jouw marketingmiddel een conversie oplevert. Tegenwoordig is de allerbeste manier om een boodschap over te brengen middels video. Een video trekt namelijk de aandacht en een boeiende / inspirerende video weet de kijker vast te houden. Hoe tof is het bijvoorbeeld dat je een brochure uitdeelt met een ingebouwd videoscherm waarin je jouw bedrijfsfilosofie vertelt? De mogelijkheden zijn eindeloos!